1.
|
Kształtowanie podstawowych nawyków współżycia w grupie, poprawnego zachowania i wzajemnej życzliwości.
|
1. Bliższe poznanie uczniów, rodziców poprzez wspólną pracę i zabawę.
|
- zorganizowanie zespołu świetlicowego;
- podzielenie dzieci na grupy;
- zapoznanie uczniów z regulaminem świetlicy;
-wybór samorządu świetlicy;
-przygotowanie pomieszczeń do zajęć (wykonanie dekoracji);
|
2.
|
Organizowanie pracy opiekuńczo – zdrowotnej w świetlicy szkolnej.
|
1. Zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki wychowawczej i racjonalnego dożywiania. Zapewnienie bezpiecznego pobytu w szkole po zakończeniu lekcji i przed lekcjami.
2. Dostarczenie dzieciom podstawowej wiedzy o zdrowiu oraz podejmowaniu działań na rzecz zdrowia.
3. Rozwijanie podstawowych cech motoryki prowadzących do wyrobienia wszechstronnej wydolności fizycznej.
4. Uwrażliwienie dzieci na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć.
5. Wdrażanie do przestrzegania niezbędnych elementów dyscypliny i umów.
6.Uświadomienie znaczenia higienicznego trybu życia.
Organizowanie zajęć na świeżym powietrzu.
7. Prowadzenie różnorodnych gier i zabaw ruchowych.
|
- poznanie zasad ruchu drogowego;
- nauka przechodzenia przez jezdnię;
- zajęcia praktyczne: wykonanie znaków drogowych;
-Konkurs „Bezpieczna droga do szkoły”;
- zabawy na boisku szkolnym oraz placu zabaw;
- bezpieczne korzystanie z urządzeń na placu zabaw;
- zwrócenie szczególnej uwagi na dzieci mniej sprawne;
- organizowanie turniejów gier stolikowych np. warcaby, puzzle, konkursów;
- wdrażanie do przestrzegania zasad i regulaminów każdej gry;
- organizowanie dyżurów;
- kształtowanie prawidłowej postawy dzieci przy nauce i zabawie;
- dbanie o własne zdrowie – pogadanka;
- konkurs plastyczny na najciekawszy plakat;
- organizowanie zajęć tak, by dzieci miały swobodny wybór formy zajęć i tak, aby mogły odpocząć, gdy są zmęczone np. spacer po lekcjach lub zaktywizować je do pracy, gdy są wypoczęte po zajęciach np. zajęcia muzyczne, ruchowe, plastyczne, techniczne;
|
3.
|
Kształtowanie więzi emocjonalnej ze świetlicą jako integralną częścią szkoły oraz zaangażowanie we wspólne dobro świetlicy.
|
1. Uroczyste rozpoczęcie nowego roku szkolnego w świetlicy.
2. Upowszechnianie samorządności jako metody wychowawczej.
|
- przekazanie wychowankom pomieszczeń z wyposażeniem;
- zachęcenie do wspólnego gospodarowania świetlicą;
- udział dzieci w planowaniu i organizowaniu imprez i uroczystości;
- organizowanie dyżurów prac porządkowych w świetlicy, stołówce boisku;
- udział dzieci w gromadzeniu materiałów do zajęć i zabaw w świetlicy;
- zapraszanie na uroczystości rodziców, dyrekcję szkoły. Wyjście poza szkołę z teatrzykiem świetlicowym;
|
4.
|
Tworzenie warunków do rozwoju indywidualnych zainteresowań. Wyrabianie nawyku kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy.
|
1. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych:
a).Propagowanie filmów przyrodniczych, literatury i czasopism;
b).Poznanie tematyki ekologicznej, ochrony przyrody;
c).Mobilizowanie uczniów do ochrony przyrody w swoim otoczeniu;
2. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych i teatralnych.
Organizowanie zajęć służących rozwijaniu zamiłowania do czytelnictwa.
3. Rozwijanie wrażliwości i aktywności twórczej dziecka.
|
- spacery i wycieczki o różnych porach roku;
- pogadanki, filmy;
- prace wokół szkoły;
- dbanie o biblioteczkę w świetlicy;
- przygotowanie inscenizacji utworów literackich;
- przygotowanie atrakcyjnego programu na uroczystości świetlicowe i szkolne;
- organizowanie konkursów plastycznych, wystawek prac uczniów;
- rozwijanie umiejętności wokalno – tanecznych;
- rozwijanie umiejętności sprawnego posługiwania się przyborami, narzędziami urządzeniami ułatwiającymi życie codzienne;
|
5.
|
Wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły.
Wdrażanie do samodzielnej pracy umysłowej.
Utrwalanie wiadomości szkolnych.
|
1. Zapewnienie uczniom warunków do odrabiania lekcji.
2. Organizowanie różnorodnych zajęć, gier i zabaw, podczas, których uczniowie będą wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce.
3. Organizowanie pomocy koleżeńskiej przy odrabianiu lekcji.
|
- pomoc nauczyciela w odrabianiu lekcji;
- zwrócenie szczególnej uwagi na dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo i mających trudności w opanowaniu materiału danej klasy;
- organizowanie turnieju wiedzy z wykorzystaniem książki „Wielka księga quizów rodzinnych”; konkursów ortograficznych; Kalambury.
- zachęcanie zdolnych uczniów do pomocy uczniom słabszym;
- pogłębianie wiadomości i utrwalanie wiedzy przy zabawach dydaktycznych: rebusy, krzyżówki, łamigłówki, gry skojarzeniowe.
|