Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 roku, polega w szczególności na:
- Diagnozowaniu środowiska ucznia;
- Rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia;
- Rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
- Wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;
- Organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- Podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki;
- Prowadzeniu edukacji pro zdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców;
- Wspieraniu uczniów metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie;
- Wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
- Wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szansę edukacyjne ucznia,;
- Udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
- Wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- Umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
- Podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
Zadania pedagoga szkolnego wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 roku:
- Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
- Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
- Organizowanie i udzielanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach, w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli;
- Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach;
- Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli, w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu, w przypadku, gdy w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy;
- Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
Zadania pedagoga szkolnego wynikające ze Statutu Szkoły:
- Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
- Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
- Współorganizowanie zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczycieli dla uczniów z dysfunkcjami;
- Udzielania różnych form pomocy pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki;
- Koordynacji prac z zakresu orientacji zawodowej;
- Organizacja nauczania indywidualnego i pomocy rodzinom zastępczym;
- Działania na rzecz zorganizowanej opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
Zadania, o których mowa są realizowane we współpracy z:
- Rodzicami uczniów;
- Nauczycielami i innymi pracownikami Zespołu Szkół.;
- Nauczycielami i pracownikami innych szkół;
- Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Zamościu;
- Poradniami Specjalistycznymi;
- Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Sułowie;
- Gminną Komisją ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Sułowie;
- Kuratorem sądowym;
- Innymi podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej
- Zajęcia integracyjne (realizowane na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych w szkole i poza nią);
- Zajęcia profilaktyczne (dotyczące nikotynizmu, alkoholizmu, narkomanii, HIV i AIDS);
- Zajęcia wychowawczo-edukacyjne (m.in. zajęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej, rozpoznawania i wyrażania uczuć, tolerancji, agresji, przemocy, konfliktów w grupie i sposobów ich rozwiązywania, radzenia sobie ze stresem, empatii, czyli wyzbywania się zachowań egoistycznych, konformizmu i nonkonformizmu, pogłębiania samoświadomości, rozwoju osobistego i poczucia własnej wartości oraz zajęcia związane z wyborem dalszego kształcenia);
- Specjalistyczne zajęcia (grupowe lub indywidualne) o charakterze terapeutycznym;
- Porady dla uczniów;
- Porady, konsultacje dla rodziców;
- Porady i konsultacje dla nauczycieli.
|