ZADANIA PEDAGOGA SZKOLNEGO PDF Drukuj Email
Wpisany przez B. Mazurek   

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 roku, polega w szczególności na:

  • Diagnozowaniu środowiska ucznia;
  • Rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia;
  • Rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
  • Wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;
  • Organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • Podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki;
  • Prowadzeniu edukacji pro zdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców;
  • Wspieraniu uczniów metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie;
  • Wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
  • Wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szansę edukacyjne ucznia,;
  • Udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
  • Wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
  • Umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
  • Podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

Zadania pedagoga szkolnego wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 roku:

  • Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
  • Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
  • Organizowanie i udzielanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
  • Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach, w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli;
  • Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach;
  • Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli, w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu, w przypadku, gdy w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy;
  • Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

Zadania pedagoga szkolnego wynikające ze Statutu Szkoły:

  • Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
  • Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
  • Współorganizowanie zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczycieli dla uczniów z dysfunkcjami;
  • Udzielania różnych form pomocy pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki;
  • Koordynacji prac z zakresu orientacji zawodowej;
  • Organizacja nauczania indywidualnego i pomocy rodzinom zastępczym;
  • Działania na rzecz zorganizowanej opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

Zadania, o których mowa są realizowane we współpracy z:

  • Rodzicami uczniów;
  • Nauczycielami i innymi pracownikami Zespołu Szkół.;
  • Nauczycielami i pracownikami innych szkół;
  • Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Zamościu;
  • Poradniami Specjalistycznymi;
  • Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Sułowie;
  • Gminną Komisją ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Sułowie;
  • Kuratorem sądowym;
  • Innymi podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

Formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej

  • Zajęcia integracyjne (realizowane na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych w szkole i poza nią);
  • Zajęcia profilaktyczne (dotyczące nikotynizmu, alkoholizmu, narkomanii, HIV i AIDS);
  • Zajęcia wychowawczo-edukacyjne (m.in. zajęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej, rozpoznawania i wyrażania uczuć, tolerancji, agresji, przemocy, konfliktów w grupie i sposobów ich rozwiązywania, radzenia sobie ze stresem, empatii, czyli wyzbywania się zachowań egoistycznych, konformizmu i nonkonformizmu, pogłębiania samoświadomości, rozwoju osobistego i poczucia własnej wartości oraz zajęcia związane z wyborem dalszego kształcenia);
  • Specjalistyczne zajęcia (grupowe lub indywidualne) o charakterze terapeutycznym;
  • Porady dla uczniów;
  • Porady, konsultacje dla rodziców;
  • Porady i konsultacje dla nauczycieli.
 
46.JPG

WARTO PRZECZYTAĆ

LICZNIK ODWIEDZIN OD XII 2010

Odsłon : 476415

GOŚCIMY

Naszą witrynę przegląda teraz 119 gości 
Pobierz aktualne
Testy na Prawo Jazdy